Krisztus Pantokrator - Christ PantocratorA hagyomány szerint három alapvető típusa létezik Krisztus ábrázolásának.
- Az Arkheiropoiétosz (A Megváltó nem kézzel alkotott képmása), melyet Jézus legrégibb és leghitelesebb képmásának tekintenek. Ez feltámadó testének lenyomata halotti leplén (mandilion).
- A Megváltó trónon dicsőségében. Ez az ábrázolás az ikonosztázionon a Deézisz rendjében a központi helyet foglalja el.
- A Pantokrator (a mindenek felett uralkodó Krisztus, az, aki önmagába foglalja a létezést), a transzcendens Isten megmutatkozásának - epifániájának - kifejezése , azé, aki emberi vonásokat öltött. Krisztus úgy jelenik meg, mint "aki életet ad a létezőnek", ő az élet ura, a Mindenható, a Rex Mundi. Krisztus jobbja áldásra emelkedik, baljában zárt vagy nyitott könyvet tart, törvényének a jelképét. Bíborruhája (a császárok színe) Krisztusnak a világ feletti hatalmát jelképezi, míg a kék köpeny a megtestesülésével magára vállalt emberségnek a jele. A háttér (általában) aranyozott azt az Isten teremtette fényt jelenti, amelyben a Krisztus-ember megmerült, és a szintén arany dicsfény annak az isteni fénynek a kisugárzása , amelyet az Isten-Krisztus bocsát ki. A kör alakú dicsfényben egy kereszt van, karjai között három görög betű ,a mely Isten szent nevére utal ("az, aki").
According the tradition, there're three basic canonic types of the delineation of Christ.
- The "Arkheiropoietosz" (The Portrait of the Saviour made not by hand), what is told be the oldest and most authentic portrait of Jesus. This is the impression of his resurrecting body on his funeral veil (mandilion).
- The "Saviour on throne in glory". This delineation has the central place on the iconostasis in the Deésis construction.
- Pantokrator (The Christ reigning above all, the one, who includes existence) the utterance the manifestation - epiphany - of the transcendent God, who has put human traits upon himself.
Christ appears as who "gives life to the existing", he is the Lord of Life, the Almighty, the Rex Mundi. His right hand rises to benediction, in his left hand he holds open or closed book, symbol of his law. His crimson clothes (color of the emperors) symbolize his might upon the world, the blue cloak is the proof of his humanity he took upon himself. The background (usually gilded) symbolizes the light created by God in which the Christ -Man has submerged, and the also glided halo is the tradition of the divine light that is poured out by the God-Christ. There is a cross in the halo, with three Greek letters in the centre alluding to the holy name of God.