Hodigitria = az Útmutató
Az eredeti alkotás a XV. szd-ban készült. A Tretyakov Galériában őrzik Moszkvában.
A hagyomány szerint az Istenanya ikonjai csodás eredetűek: az orvos és festő Lukács evangélistának adatott meg a lehetőség, hogy háromszor is megfesse a Szűz arcmását, még Mária életében, Pünkösd után, a Szentlélekkel eltelve. Mária három "arcképe" lett természetesen a Mária ikonok három ikonográfiai alaptípusa.
- A Glükophilusza vagy Eleusza (szlávul Umilényije), azaz a "Meghatódott Istenanya". Ez a kép az anyát és isteni fiát szoros, de gyengéd ölelésben ábrázolja.
- Az Orans az az ikontípus, amelyen az Istenanya szemben állva karját az égre emeli, keblén egy ovális medaliont visel, melyben ott van a megtestesülés előtti Megváltónak, Krisztus-Immanuelnek a képe.
- A Hodigitria ("Az Útmutató", aki az életet mutatja meg). Így hívták Bizáncban azt a Mária-ikontípust, amelyen az Istenanya a karján tartja a gyermeket és és rámutat, mivel ő "az Út, az Igazság , és az Élet". Ez ünnepélyes, fenséges, ábrázolás, amelyben a kis Jézus, akit felnőtt vonásokkal ábrázolnak (ez isteni bölcsességének és beteljesedett sorsának, a szenvedésének és halálának a jelképe) egyik kezében a törvénytekercset tartja, a másikkal áldása oszt.
According the tradition, the portraits of the Virgin have miraculous origins: the physician and painter Luke evangelist was given the chance to paint the portrait of the Virgin three times, still in her life time, after Whitsunday, when she was obsessed with the Holy Spirit. Certainly, these three "portraits" became the three archetypes of Mary-icons.
- The Glükophilusza or Eleusza (in Slavic language: Umilényije) in other words the "Affected Virgin". This picture delineates the Mother and her divine Son in a tight, but tender embrace.
- The "Orans" in the type of icon, when the Virgin stands in front of us, rises her arms to the sky. she wears on oval pendant on her breast, with the picture of Christ-Immanuel, the not yet manifested Saviour in it.
- The Hidigitria ("The Guide", who shows life). It was the Byzantine name of the Mary-icon type, where the Virgin holds the Child in her arms, and points at him because "He is the Way, the Truth and the Life"
This is the solemn, majestic delineation in which the little Jesus has lineament of an adult (symbolizing his divine wisdom, and his fulfilled destiny, his struggle and death). In his left hand he holds his scroll of law, and in his right he gives his blessing upon the world.
XV.century, Tretyakov Gallery